2014. június 17., kedd

Tudatosságaink...

A jóga nem csak egy egyszerű sport, hanem egy életstílus, egyfajta életmód is egyben. A jóga szó jelentése jelentése is ezt sugallja, mint egyesülés ez jelenti, hogy egyesíthetjük vele a különböző életterületeinket; érthetjük alatta a test, tudat, s lélek összekötését, illetve egyesíthetjük vele mi magunkat, az egyéni lelket az univerzális lélekkel. A jóga egy egységet jelent, amit megszűnteti a kettőséget és a megkülönböztetettséget.

Jó tudni, hogy nem csak egy test vagyunk. A jóga tudománya szerint 5 testből, azaz 5 koshából állunk. Amelyeket mint "egy a bennünket" körülvevő burkoknak is elképzelhetünk. 5 különböző energiamezőnek is fordíthatjuk ezt akár. Ezek a következők

fizikai test- Annamaja kosha
életerő vagy energia test- Pranamaja kosha
érzékelő tudatosság és mindennapi elme – Manamaja kosha
intellektus és magasabb érvelő képesség – Vijnamaja kosha
intuitív tudatosság, misztikus tudat – Anandamaja kosha


A jóga 8 lépcsőre épül, melyből a jámák(erkölcsi tiltások, avagy ajánlott hozzáállások) és nijámák (személyes hozzáállások, ajánlások) követése mellett az ászanákra ( fizikai gyakorlás), vagy a dhjánára ( meditáció), valamint pránajámára ( légzőgyakorlatok) és a pratjahárára (érzékek leválasztása az elméről) való koncentrálással (dháraná), ezek együttes gyakorlásával elérhető egy harmonikus lét, a szamádhi(tudat feletti állapot).

Ahhoz, hogy a jóga egy összetett, egyesített tevékenység lehessen és mind az öt koshánkra, úgynevezett tudatunkra hatást gyakorolhasson, ahhoz a fent említett jóga 8 ágát egymás után és mellett szükséges gyakorolnunk. Mert úgy tudunk egy cselekvéssel eggyé válni, amikor magáért a tevékenységért végzek valamit, benne kell, hogy legyek a cselekvésben teljesen, ehhez viszont több "érzékszervemet", tudatomat, "burkomat" szükséges cselekvésre bírni. Ha egyszerre nyújtok testemnek, lelkemnek, elmémnek, energiarendszeremnek harmóniát, akkor juthatok az önfeledtség, harmónia, béke...az oly nagyon óhajtott egyensúly állapotába.

Már a jógaórát ezért egy ráhangolódó meditációs folyamattal kezdjük, amely során már az első lépéstől kezdve átadom magam, és segítem magam, hogy minél közelebb kerüljek az önfeledtség állapotához, hogy minél inkább eggyé válhassak a cselekedetemmel, a jógával. Mindez már úgy kezdődik, hogy jógaóra előtt kiszellőztetek, gyertyát gyújtuk, akár egy ránhangolódó mantra zenét is bekészítek, így már az órára érkezéskor egy teljesen más hangulatba kerülnek a kedves résztvevők, s őket is áthatja a más légkör, sokkal élesebben érzékelhető így hogy most egy más világba kerültek, segít váltani a két környezet között ( kint és bent- értem ezt akár úgy is, hogy segít váltani a kint és bent mint helyiség, illetve akár kint és bent, mint külvilágban gondolkozom, vagy magamba mélyedek)

Ezzel a lépéssorozattal máris egyszerre hatottam az úgynevezett manamaja, azaz érzékelő tudatosságomra közvetlenül hiszen az addigi felzaklatottabb, pörgösebb, kifelé figyelő hangulatról, érzékelésről átváltok egy befelé való figyelemre és így közvetetten a két előző burkomra is, hiszen lélegzetem is egyre lassabbá, nyugodtabbá válik, tehát teljesen másképp kezdenek el áramolni a pránák, az életenergia (pranajama kosha) és így fizikai testem is más állapotba kerül (annamaja kosha). 

Ezt a folyamatot a fizikai testre ható gyakorlással, ászanasorozattal folytathatjuk. Habár a legtöbb jógaóra csak és kifejezetten ászanagyakorlással foglalkozik, máris láthatjuk, hogy egy kb 5-10 perces bevezetővel a fenti tevékenységek összességével egy merőben összetettebb hatás érhető el...és még csak éppen belekezdtünk. Mivel a mindennapi életünkbe is a rohanás,a felületesség a "menő", ezért megszoktuk, hogy általában az a "nyerő", ha gyorsan belevágunk a közepébe, megcsináljuk, letudjuk, túl vagyunk rajta és haladunk is tovább a következő feladatra. Csakhogy pont másfajta hatást óhajtunk. Így szükséges a részletekben való elveszés, szükséges a különböző fent leírt tudatosságainkra való összhatásra való törekvés.

Az ászanagyakorlás melett fizikai testünkre az étkezésre való odafigyeléssel tudunk jótékony hatást kifejteni. Ki-ki kiválaszthatja, hogy mely egészséges étkezési irányzat alapján kíván tudatos figyelmet fordítani magára azzal a céllal, hogy fizikai testét még hosszú- hosszú évekig megőrizhesse egészséges formájában. Erről nálam is olvashatsz egy-két tippet itt:egészséges életmód, a lényeg, hogy próbáljunk meg tudatosan figyelni étkezésünkre is. 

Ha már ennél a szónál tartunk, hogy tudatosság, akkor ennek jelentőségét szeretném is kiemelni. Az egyik legfontosabb fogalom a jógagyakorlásunk során a TUDATOSSÁG. Legyen szó a különböző tudatainkra való hatástól, az ászanagyakorlástól kezdve, a légzésen át, az érzelmeinken való tudatos kontrollon keresztül, gondolataink, intelligenciánk tudatosításán át egészen eljutva a végső tudatosságig. 


Mindennek figyelembevételével akár külön csak pránajáma gyakorlásként, akár ami még sokkal célravezetőbb ászanagyakorlással egybekötve, avagy mindkettő külön és fokozott figyelmet szükséges szentelni a prána, azaz légzés, energia tudatos figyelmére egy jógaórán. Légzéstudatosság. Légzéskontroll. Egészséget s egyben életerőt is ad. Nyugtat. Kontrollál. Kiegyensúlyoz. Egyensúlyba hoz. Energizál. Összeköt. Egyesít. Harmonizál. Kívül s belül megújít, felfrissít. Ennek segítségével megfelelő hatást gyakorolhatunk szinte mindegyik "burkunkra", hiszen ez a közvetítő energia a fizikai testünk, s az úgynevezett érzelmi, illetve intelligencia burkunk között, illetve közvetve természetesen intuitív tudatosságunkra is hathatunk.

Manamaja tudatosságunkra, avagy érzékeléseinkre, gondolatainkra hathatunk a légzésen, azaz az előbb ismertett pránajámán keresztül, megtörténik automatikusan, hiszen a légzés mélyítésével, tudatosításával az elménk is tudatossá, harmonizáltabbá, nyugodtabbá válik, tehát az érzékeléseink is teljesen átalakulnak. Így természetesen ennek kihatása lesz fizikai testünkre is. De ezen automatikus folyamaton felül még relaxációval, akár jóga nidrával hathatunk erre, amelyek segítségével érzékelésünket lenyugtatjuk, lecsendesítjük, illetve megerősítéseket is használhatunk, amelyek segítségével olyan gondolatokkal jutalmazzuk magunkat, amely gondolatokat építő jelleggel használhatjuk fel.

Intellektusunkra, buddhinkra, azaz elemző, gondolkozó, döntéseket hozó tudatosságunkra ösztönvilágunk visszaszorításának segítségével hathatunk, azaz például már a fenti lépések rendszeres kivitelezésével automatikus létrejön az átváltozás. Hiszen mind a fentebb felsorolt tevékenység gyakorlásával az érzékeinken való tudatos uralkodást, legyen az testünkön való tudatos kontroll (ászanák), avagy lélegzetünkön valól tudatos kontroll ( pránajáma), az érzékeinken való tudatos kontrollal eljutunk az úgynevezett elemző énünk feletti kontrollra. Ösztönös cselekedeteink helyét minél többször átveszik az intuitív cselekedetek. 

Míg végül a fent leírt tevékenységek rendszeres gyakorlásával idővel sokkal közelebb juthatunk legbelső, avagy legfelső ( kinek hogy a szimpatikusabb) úgynevezett anandamaja tudatosságunkhoz a személyiség látszólagos korlátain túl. A lényeg mindig a rendszerességben rejlik. Valamint abban, hogy mi akarjuk a változást, mi tegyünk érte. minden egyes nap. Ez a titka annak, hogy közelebb kerülhessünk saját magunkhoz. 

Keresd meg a saját ösvényed, s találj rá utadra!




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése